KAN ENHVER KALDE SIG LIVSSTILSEKSPERT? At være livsstilsekspert er ingen beskyttet titel – og alle der er eksperter i at leve og forbruge kan i princippet kalde sig det. Livsstil er i det hele taget noget mærkeligt noget. For hvad er livsstil? Man har brugt begrebet livsstilsprodukter om ting til hus og have; designikoner, havemøbler og håndvævede plaider. Men så er der også dem, der bruger udtrykket om fødevarer, især gourmetvarer og kendte brands inden for sodavand m.m. Men livsstilsprodukter er ikke bare af det gode. For hvordan lyder det med livsstilssygdomme? Dem er der jo ikke nogen, der stræber efter at få. Konklusionen må være, at livsstil er hele den måde, vi vælger at leve vores liv på hver især. Hvad vi spiser, forbruger, bruger tiden på osv. Der findes ingen officiel uddannelse til livstilsekspert, men hvis man kigger på de livsstilseksperter, der gennem årene har været brugt mest i medierne, så har de det til fælles, at de har været tekstforfattere og eller reklamebureaudirektører. Det gælder foruden indehaver af denne side Helle Lundsgaard fx Jørn Duus Hansen, Christine Feldthaus, Henrik Byager, Niels Erik Folmann og Anne Glad. Karakteristisk for tekstforfattere er, at de har oparbejdet en stor generel viden om rigtig mange ting, de er hurtige til at sætte sig ind i nye stofområder, uddrage det essentielle og formidle det på en forståelig måde. Journalister mestrer de samme discipliner i kommunikation, men har typisk ikke den samme viden om markedsføring, herunder især adfærdsteori, markeds- og forbrugertrends. |